Velkommen
Kursdager
Kontakt oss

Marcello Haugen

Betraktninger over åndedrettet

”Bare det du er inderlig forbundet med, kommer du i et dypere forhold til”

 

Tro på livskraften som du trekker inn i kroppen gjennom åndedrettet. Når du vil slappe av så må du forsøke å kontrollere åndedrettet. Se for deg luften som strømmer ut gjennom neseborene og la mage og mellomgulv heve og senke seg i en myk og behagelig rytme. Konsentrer deg om å puste ut - dypt og jevnt - og føl hvordan kroppen gradvis slapper av og spenningene forsvinner.
Husk at pusten er forbindelsen mellom din kropp og sjel, og ved å konsentrere deg om å puste riktig og avslappet, bringer du kropp og sjel sammen, og blir et helt menneske igjen.


Privat og personlig – utfør disse øvelser i taushet og som en hellig handling.

Det er få mennesker som forstår å benytte åndedrettet på riktig måte og enda færre som omsetter sin kunnskap om åndedrettet i daglig praksis. Riktig utført åndedrett skaper velvære i vårt legeme og likevekt i vårt sinn. Vår innstilling ovenfor vårt legeme, sjel og ånd, er avhengig av opprinnelig og riktig utført åndedrett. Belønningen er en normal spirituell inspirasjon.

Forsøk og utføre følgende praktiske åndedrettsøvelser: 


Øvelse 1
Hver morgen: Sitt rolig med ansiktet vendt mot øst. La hendene hvile på knærne. Ryggraden rett. Lukk leppene og pust sakte inn gjennom nesen til lungene er godt oppblåste. Hold nå åndedrettet en kort stund, uten anstrengelse, hvoretter åndedrettet slippes langsomt ut. Denne øvelsen gjentas 10 - 12 ganger

Øvelse 2
Når du er ferdig med første øvelse så strekk og avstiv alle musklene som etter en god søvn.


Øvelse 3
Stå oppreist (kan også utføres sittende). Ta et fullt og dypt åndedrag og behold det og foreta med viljen en hurtig sammentrekking av underlivsmuskelen, derved ledes den sammenpressede luft inn i alle indre organer. Således kan alle organer i underlivet og bekkenåpningene styrkes og renses så de lettere utfører sin hensikt til vårt velbefinnende. Foreta disse øvelsene minst 3 ganger daglig. La dype åndedrett bli en vane sak.

Øvelse 4
Under sånne øvelser så forbind ditt sanne selv med det høyeste i deg og med et eller annet utrykk som vil skape andakt, for eksempel: ”Det høyeste ånder inn i meg, livets ånd fra faderens ubegrensede gavmildhet”. En hvilken som helst liknende uttalelse vil skape en følelse av allmaktens nærvær, styrke og kjærlighet.

Vær særlig oppmerksom på øvelse 4 selv om de andre øvelser ikke utføres.
Det kommer mer kullsyre frem dersom man forsøker et dypere åndedrett ut, men alle øvelser utføres uten anstrengelser.

Husk. Det bør skapes en ny mentalitet for å helbrede en besværlig situasjon. Psykisk og fysisk

”Puster inn og roer kroppen,puster ut og smilerJeg hviler i øyeblikket nåOg vet det er et herlig øyeblikk”

 

Mens du følger pusten kan du ganske enkelt si: Rolig - smiler - nå - herlig. 

Pustehilsen, Siv

Teaterhuset

© 2009 - 2016 - Teaterhuset - kontakt@teaterhuset.no